A teraz jesteś tu:
Start > asl > Przygotowanie motocykla do zimowania

Przygotowanie motocykla do zimowania

przygotowanie motocykla do zimy

Niedawno przekonywaliśmy Was, że kalendarzowa jesień nie oznacza jeszcze końca sezonu, pisaliśmy tylko na co zwrócić uwagę  podczas jazdy. Wiemy, że niektórzy z Was nie rezygnują z jazdy motocyklem nawet podczas zimy. Jenak dla tych, którzy decydują się odstawić do zimowego snu swoje maszyny, mamy kilka sugestii. Odpowiednie przygotowanie motocykla do zimowania pozwoli uniknąć wielu problemów wiosną.

Mycie i czyszczenie

Nie chodzi tylko o względy estetyczne, wszelkie zabrudzenia „z drogi” pozostawione na okres kilku miesięcy mogą wejść w reakcje z lakierem, co będzie skutkowało koniecznością  poświęcenia dużej ilości czasu przed następnym sezonem na jego odświeżenie.  Dotyczy to tak samo plastików jak i tapicerki. Tak więc jeśli w sezonie myjemy motocykl „na szybko” to przed zimowaniem warto poświęcić mu odrobinę więcej czasu. Czym myć? … środków dostępnych na runku jest wiele, także każdy znajdzie coś dla siebie.

Paliwo

Przed zimowaniem należy zatankować motocykl „pod korek” z dwóch prostych  powodów.  Po pierwsze z powodu różnic temperatury w pustym zbiorniku może wystąpić zjawisko skraplania pary wodnej co może skutkować przykrą niespodzianką. Po drugie w pustym metalowym zbiorniku może się pojawić korozja. Poza tym czyż nie pięknie jest zacząć nowy sezon z pełnym bakiem?

Olej

Tutaj występują dwie szkoły… uznajmy że stara szkoła – która mówi o wymianie oleju przed sezonem, i nowa szkoła – która mówi o wymianie oleju na koniec sezonu przed tuż zimowaniem. Choć lubię „oldschool” to jednak w tym przypadku zgadzam się z założeniami nowej szkoły i to właśnie ją promuje.

Tak więc dlaczego wymieniać olej na koniec sezonu?

Olej w czasie swojej żywotności poza smarowaniem ma za zadanie oczyszczania silnika. Po sezonie jest przesycony agresywnymi produktami spalania paliwa a także efektami zużycia mechanicznego czyli opiłkami. Z takiego oleju w czasie długiego postoju wytrąca się szkodliwy dla silnika osad, który może być szkodliwy m.in. dla uszczelek.  Dlatego postawienie motocykla do zimowania ze świeżym olejem będzie dużo zdrowsze dla motocykla, a tym samym dla naszej kieszeni. Jeśli nie wymieniacie oleju sami, a oddajecie motocykl do serwisu to kolejnym plusem na korzyść wymiany oleju na koniec sezonu będą mniejsze kolejki, a nie rzadko i liczne promocje w serwisach.

Smarowanie tulejek i linek, łańcucha

Pozostawienie brudnego łańcucha w ogniskami rdzy na kilka miesięcy może dać fatalny efekt i zakończyć się w nowym sezonie wymianą napędu. Jeśli chcemy tego uniknąć powinniśmy wyczyścić łańcuch i zabezpieczyć go świeża warstwą smaru. Przy okazji dobrze jest także przesmarować wszelkie linki, dźwignie i inne elementu ruchome, najlepiej przy użyciu smarów silikonowych, które nie tylko „odpychają wodę ” ale także nie klei się do nich kurz.

Opony

Przed zimowaniem powinniśmy sprawdzić ciśnienie w oponach i jeśli jest konieczność dopompować do wymaganego. Opony zostawione na długi czas pod obciążeniem mogą się odkształcić, wtedy taka opona jest do wyrzucenia. Najlepszym rozwiązaniem by tego uniknąć, będzie postawienie motocykla na specjalnych stojakach lub przynajmniej na podnóżku centralnym (jeśli taki mamy). Przy bocznej nóżce zaleca się przestawianie co jakiś czas motocykla tak by obciążać opony w różnych miejscach.

Akumulator

Akumulator długo nieużywany może ulec rozładowaniu oraz zasiarczeniu co zakończy się koniecznością wymiany na nowy. Żeby temu przeciwdziałać najlepszym rozwiązaniem będzie wymontowanie akumulatora i po doładowaniu prostownikiem przeniesienie go na czas zimowania do suchego i ciepłego pomieszczenia. Nie zaszkodzi raz w miesiącu kontrola naładowania i ewentualne doładowanie.

Jeśli zimujemy motocykl w garażu z dostępem do gniazdka 230V możemy się wyposażyć w prostownik automatyczny, który podpięty na stałe na czas zimowania będzie kontrolował nasz akumulator. A w przypadku spadku napięcia uruchomi proces ładowania, który po doładowaniu automatycznie przełączy się w tryb czuwania (kontroli).

Obecnie na rynku można spotkać wiele prostowników z przeznaczeniem do motocykli w cenach od 60 do 300zł. Droższe modele będą miały specjalne wieloetapowe programy ładowania (w tym odsiarczanie akumulatora), dzięki którym możemy wydłużyć żywotność naszych akumulatorów.

Ciekawym rozwiązaniem są jest także wyprowadzenie specjalnego gniazdka do ładowania akumulatora, które daje większe bezpieczeństwo i łatwość obsługi niż zwykłe „żabki” zapinane na akumulator (szczególnie w motocyklach z utrudnionym dostępem do akumulatora). Niektóre ładowarki posiadają takie zestawy do podłączenia w komplecie.

Pokrowiec / zatyczka wydechu

Na koniec najlepiej przykryć motocykl pokrowcem, który zabezpieczy nasz motocykl przed kurzem. Warunek… plandeka nie powinna w całości dotykać ziemi, należy zostawić odpowiednią przerwę by zagwarantować odpowiednią cyrkulację powietrza.

Dobrym pomysłem jest także wyposażenie się w zatyczkę do układu wydechowego. Kosztuje niewiele, a skutecznie zabezpiecza przed zbieraniem się wilgoci wewnątrz tłumika.

Tych kilka kroków pozwoli nam spędzić zimę ze świadomością, że jak tylko znowu pojawią się odpowiednie warunki nasza maszyna będzie gotowa do jazdy.

Polub lub udostępnij na:
Top

Polub nas na: