A teraz jesteś tu:
Start > asl > Normy dla odzieży ochronnej dla motocyklistów cz.2

Normy dla odzieży ochronnej dla motocyklistów cz.2

normy dla ochraniaczy motocyklowych

Poprzednio pisałem o normach dla ochraniaczy stawów oraz pleców i klatki piersiowej (możecie o tym poczytać tutaj). Tym razem przyszła kolej na następne elementy ochrony motocyklisty, czyli rękawice i obuwie.

EN 13594 – Norma dla odzieży ochronnej dla motocyklistów – rękawice

Sposób testowania:
Rękawice są testowane w dużo bardziej skomplikowany sposób, w odróżnieniu do ochraniaczy. Pod uwagę branych jest wiele różnych czynników takich jak:

  • wytrzymałość na rozdarcie
  • wytrzymałość szwów
  • odporność na przecięcie
  • odporność na ścieranie
  • tłumienie energii uderzenia
  • dopasowanie rozmiaru
  • ochrona nadgarstka

Rękawica musi wytrzymać następujące obciążenia (na czarno wartości obowiązujące dla normy z roku 2015 r, na czerwono różnice dla normy z 2012 r)

Rodzaj testu Poziom 1 Poziom 2
wytrzymałość na rozdarcie w części śródręcza 25N 35N ≥40N
wytrzymałość na rozdarcie mankietu 18N 30N ≥40N
wytrzymałość na rozdarcie klina miedzy palcami 18N 25N ≥30N
wytrzymałość szwów głównych 6N/mm 10N/mm ≥12N/mm
wytrzymałość szwów na palcach 4N/mm ≥6N/mm 7N/mm ≥8N/mm
wytrzymałość na przecięcia w części śródręcza 1,2 1,8
wytrzymałość na przecięcia w części mankietu oraz palców brak 1,2
wytrzymałość na ścieranie 4s ≥1,5s 8s ≥5s
tłumienie energii uderzenia dla obszaru „kostek” 7KN ≥4KN 4KN
długość mankietu 15mm 50mm

Aby rękawica mogła uzyskać certyfikat bezpieczeństwa poziomu 2 we wszystkich powyższych kryteriach musi osiągnąć wyniki poziomu 2. Jeśli choć w jednym kryterium osiągnie wynik poziomu 1 (w pozostałych spełni kryteria poziomu 2), całościowy poziom bezpieczeństwa dla danej rękawicy będzie podawany jako poziom 1

Piktogramy na ochraniaczach

EN 13594

I       Norma, wg której zostały wykonane rękawice
II     Poziom bezpieczeństwa: poziom 1 lub 2 (opisane wcześniej)
III   KP – „knuckle protector” informacja o występowaniu ochraniacza „kostek”, nie jest on obowiązkowy dla poziomu 1

EN 13634 – Norma dla odzieży ochronnej dla motocyklistów – obuwie

Sposób testowania:
W przypadku obuwia rozróżnia się dwie strefy, STREFĘ A, która odpowiada za ergonomię oraz STREFĘ B, która odpowiada za bezpieczeństwo. Dla każdej ze stref stawiane są inne normy wytrzymałościowe pod względem odporności na ścieranie i rozcięcia. Testowi poddawana jest także sztywność poprzeczna obuwia.

metoda testowania sztywności poprzecznej obuwia motocyklowego(metoda testowania sztywności poprzecznej)

strefy ochrony w obuwiu motocyklowym

(strefy A i B w obuwiu)

STREFA

POZIOM 1

POZIOM 2

odporność na ścieranie

A

1,5s

2,5s

B

5s

12s

odporność na rozcięcia

A

Prędkość zderzenia 2,0m/s

max. zagłębienie ostrza

25mm

Prędkość zderzenia 2,0m/s

max. zagłębienie ostrza

25mm

B

Prędkość zderzenia 2,8m/s

max. zagłębienie ostrza 25mm

Prędkość zderzenia 2,8m/s

max. zagłębienie ostrza

15mm

sztywność poprzeczna

wytrzymałość na siłę większą niż 1,0kN

wytrzymałość na siłę większą niż 1,5kN

Wartości dla norm 13634 z 2015 r

Piktogramy na ochraniaczach

EN 13634

I     Norma, wg której zostało wykonane obuwie
II   Przeznaczenie obuwia:

S – obuwie szosowe / miejskie
F – obuwie off-road

III  Poziomy bezpieczeństwa, występują poziomy 1 lub 2 (opisane wcześniej)
       pozycja pierwsza – poziom odporności na ścieranie
       pozycja druga – poziom odporności na przecięcia
       pozycja trzecia – test poprzecznej sztywności obuwia

IV   Dodatkowe właściwości obuwia:

IPA – zgodne z wymogami dotyczącymi ochrony kostki
IPS – zgodne z wymogami dotyczącymi ochrony golenia
WR – spełniające wymagania odporności na przenikanie wody
FO – spełniające wymagania odporności na olej
SRA, SRB, SRC – spełniające wymagania odporności na poślizg
B – spełniające wymagania na przepuszczalność pary wodnej
WAD – spełniające wymagania odporności na przenikanie wody, posiadają membranę w postaci wyjmowanej skarpety

Opcjonalnie może pojawić się miesiąc oraz rok wyprodukowania obuwia

Dobrej jakości odzież oraz ochraniacze spełniające wysokie normy, mogą zapewnić zmniejszenie skutków ewentualnych wypadków. Pamiętaj, że nawet najlepsze ochraniacze nie dadzą Ci gwarancji uniknięcia obrażeń. Włącz myślenie i myśl także za innych użytkowników na drodze.

Polub lub udostępnij na:
Top

Polub nas na: